اگرچه شاهد رکودی عجیب و باورنکردنی از عدم ایجاد اشتغال برای جوانان در استانی هستیم که خود کارآفرین برای استان های دیگر است، اما این روزها برخی از مسئولین استان بوشهر که از خواب غفلت بیدار شده نرخ بیکاری جوانان استان بوشهر را زیبنده این استان نمی دانند.
کد خبر: ۶۳۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 24 July 2018

اگرچه شاهد رکودی عجیب و باورنکردنی از عدم ایجاد اشتغال برای جوانان در استانی هستیم که خود کارآفرین برای استان های دیگر است، اما این روزها برخی از مسئولین استان بوشهر که از خواب غفلت بیدار شده نرخ بیکاری جوانان استان بوشهر را زیبنده این استان نمی دانند.

 
البته از این که در مسئولان برای اشتغال جوانان هم استانی دلشوره ای ایجاد شده به فال نیک می گیریم اما نوع ادبیات کلامی مسئولان نباید به سمتی برود که گویا قرار است فرد، گروه یا ساختاری خارج از دولت برای حل مشکل اشتغال برنامه ریزی کند.
 
وضعیت تولیدکنندگان هم استانی به دلیل شاخص هایی از جمله مساله كمبود و گراني مواد اوليه در کنار غيرقابل پيش‌بيني بودن این مواد برای بنگاه های بزرگ کاملا مشخص است و نه تنها ایجاد اشتغال جدیدی رخ نمی دهد بلکه همین اندازه که برخی از آنها در حال تثبیت نیروی انسانی خود هستند باید شکرگزار باشیم.
 
آن وضعیتی که می تواند فضای مساعدتری را برای اشتغال ایجاد کند، بنگاه‌های کوچک اقتصادی مانند مشاغل خانگی هستند که به ثمر رسیدن آنها نیاز به مدت‌زمان طولانی ندارد و محصولات آنها به آسانی در بازار قابل عرضه است که از اتفاق دولت برای سال جدید نیز برای کمک به مشاغل روستایی و شهرهای کوچک قریب به 200 میلیارد تومان اعتبار با سقف پرداختی 25 تا 50 میلیون تومان برای هر متقاضی تسهیلات ارزان قیمت اشتغال در استان بوشهر گذاشته است.
 
اگر مسئولان استان همین قلم اعتبار را به خوبی مدیریت کرده و بانک ها نیز برای اخذ تضامین، نعوذ بالله آیه نازل نکنند به شرط مدیریت راهبری مناسب برای سوق جوانان به استفاده هدفمند از این منابع، امکان ایجاد اشتغال برای جوانان دارای مهارت دور از انتظار نیست.
 
البته آن بخش از جوانان هم استانی که دلخوش به یک مدرک دانشگاهی کرده نیز باید بهوش باشند که با آن مدارک دانشگاهی دیگر دیگی برای اشتغال آنها به جوش نمی آید مگر این که خود فکری کرده و در دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای استان که متناسب با نیازهای صنایع استان اقدام به برگزاری دوره های اموزشی می کند شرکت کرده و مهارتی کسب کنند تا زمینه جذب آنها افزایش یابد.
 
از نگاه آماری و بر اساس آن چه مسئولان دولتی در استان بوشهر به آن استناد می کنند 70 درصد جوانان استان بوشهر بیکار بوده که 41 درصد آن دانش آموختگان دانشگاه ها هستند که از این تعداد نیز حدود 87 درصد هیچ مهارتی ندارند که این آمار خود گویای نیاز این افراد به مهارت آموزی برای دستیابی یه یک شغل است.
 
مسئولان استان بوشهر معتقدند که در صورتی که جوانان این استان به سمت کسب مهارتی پیش بروند به اندازه کافی برای آنها شغل متناسب با مهارت فنی آنها وجود دارد . 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار